Amarantus – dlaczego warto do stosować?

Amarantus (https://www.bee.pl/9216-amarantus) wywodzi się z Ameryki Środkowej, gdzie już ponad 5 tysięcy lat był uprawiany przez Inków i Azteków. Znany jest również pod inną nazwą: szkarłat. Przez wiele lat roślina ta była niedoceniana i pozostawała w zapomnieniu. Obecnie jej popularność rośnie. Uważana jest bowiem za cenne źródło błonnika, przeciwutleniaczy oraz innych składników odżywczych. Jest niedroga i łatwo dostępna, warto więc włączyć ją do swojej diety.

Pozytywny wpływ amarantusa na zdrowie

Amarantus zalicza się do grupy pseudo zbóż i, co ważne dla osób z nietolerancjami i celiakią, nie zawiera glutenu. Jest bogatym źródłem węglowodanów oraz białka roślinnego. Zawiera dużo witaminy E, A i C, witamin z grupy B oraz żelaza. Ze względu na wysoką zawartość wymienionych wcześniej witamin jego pozytywne wpływa na stan skóry oraz wzroku oraz układ odpornościowy. Dodatkowo amarantus:

  • ze względu na dużą zawartość błonnika reguluje i usprawnia pracę jelit,
  • obniża poziom cholesterolu, dzięki czemu zapobiega powstawaniu chorób układu krwionośnego,
  • spowalnia proces starzenia, dzięki wysokiej zawartości lipidu nazywanego skwalenem, który wykazuje działanie grzybobójcze oraz antybakteryjne.

Szeroki zakres zastosowań amarantusa


Amarantus znajduje szerokie zastosowanie zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce. Stanowi wartościowy i sycący zamiennik ryżu, kaszy czy ziemniaków. Można go również dodawać do sałatek. Ziarna amarantusa można zmielić, uzyskując w ten sposób mąkę, z której z powodzeniem można zrobić pierogi, naleśniki czy chleb. Popularny w Polsce jest również amarantus ekspandowany, który stanowi świetną przekąskę lub dodatek do owsianki lub deserów. Poza zastosowaniami kulinarnymi amarantus świetnie sprawdza się również jako składnik kosmetyków. Z ziaren amarantusa można wytłoczyć olej, który sprawdzi się podczas masażu. Dodatek amarantusa znajdziemy również w balsamach, mleczkach nawilżających oraz żelach. Ich regularne stosowanie wygładza skórę i nadaje jej promienny wygląd. Wyciąg z amarantusa ma również działanie łagodzące, w tym w przypadku alergii. Poprawia również jędrność skóry.

 

Amarantus – co to jest i jak można go wykorzystać?

Wszyscy dobrze wiemy jak zdrowe i wartościowe są zboża i produkty bazujące na nich. Są pełne drogocennych składników odżywczych i łatwo je przemycić do naszej diety. Ostatnio coraz popularniejszy staje się amarantus, inaczej znany jako szarłat, który ze względu na swoje liczne zdrowotne właściwości zasługuje na większą uwagę i powinien być doceniony przez każdego z nas. Czym jest amarantus? Skąd pochodzi? Dlaczego warto go spożywać? Jak włączyć go do swojej codziennej diety?

Amarantus – czym jest i skąd pochodzi?

Dla wielu z nas nazwa ta brzmi dość enigmatycznie i nie ma w tym nic dziwnego. W Ameryce Północnej znany jest od ponad 4 tysięcy lat i był często spożywany przez Majów. Do Europy trafił po wyprawie Kolumba, jednak przez wiele lat nikt nie zwracał na niego szczególnej uwagi. Dopiero w XXI zaczęto doceniać amarantus i jego liczne właściwości zdrowotne, dlatego nie jest aż tak dobrze znany. Według klasyfikacji botanicznej amarantus zalicza się do tzw. pseudozbóż. Występuje kilkadziesiąt odmian amarantusa. Częścią jadalną są jego nasiona, które są jasnobrązowe i wielkością przypominają nieco mak.

Dlaczego warto jeść amarantus?

Amarantus może wyglądać dość niepozornie, ale skrywa w sobie wielką moc. Jego nasiona są źródłem łatwo przyswajalnego białka, a do tego nie zawiera glutenu, więc śmiało mogą po niego sięgać osoby, które z powodów nietolerancji nie mogą spożywać tego składnika lub zwyczajnie go unikają. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu jest także sprzymierzeńcem cukrzyków. Amarantus jest także dobrym źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza oraz wapnia. Sprawdzi się także w przypadku diety redukcyjnej, ponieważ jest produktem niskokalorycznym. W 100 g produktu znajdziemy:

  • 371 kcal
  • 14 g białka
  • 7 g tłuszczu
  • 65 g węglowodanów
  • 7 g błonnika.

Amarantus – zastosowanie

Amarantus można wykorzystywać w kuchni na liczne sposoby. Można go śmiało używać zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich. Sprawdzi się jako dodatek do sosów, kanapek, sałatek, jogurtów, owsianek, ale także do zup czy kotletów.

 

Jakie właściwości ma amarantus?

Należy mieć świadomość, że amarantus od BEE jest nie tylko jednym z najstarszych gatunków zboża, ale również jednym z najstarszych roślin, które są uprawiane przez człowieka. Jakie ma właściwości prozdrowotne? Gdzie dokładnie można go wykorzystać?

Właściwości prozdrowotne amarantusa

Nasiona amarantusa są doskonałym źródłem witamin i aminokwasów. Ponadto nie zawierają w swoim składzie glutenu. Jest to bardzo istotna informacja dla wszystkich osób, które są uczulone na wspomnianą substancję. Dania z dodatkiem amarantusa rekomendowane są także diabetykom. Omawiany produkt ma bowiem bardzo niski indeks glikemiczny. Zawiera także cukry złożone, które nie przyczynią się do gwałtownego podniesienia poziomu cukru we krwi. Nie wszyscy wiedzą, że nasiona amarantusa wspierają odchudzenie. Potrawy z ich dodatkiem są nie tylko bardzo sycące, ale również zawierają bardzo małą liczbę kalorii. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że nasiona amarantusa są doskonałym źródłem magnezu, wapnia, a także witamin z grupy B. Godny uwagi jest również fakt, że amarantus ma udokumentowane działanie grzybobójcze.

Wykorzystanie amarantusa


Nasiona amarantusa należy gotować w lekko osolonej wodzie. Należy mieć świadomość, że po ugotowaniu można je bez żadnego problemu stosować, jako dodatki do sałatek, zapiekanek czy deserów. Warto również wiedzieć, że nasiona amarantusa mogą zostać wykorzystane, jako dodatki do płatków śniadaniowych czy jogurtów. Z kolei wegetarianie mogą robić z nich zupy czy kotlety. Obecnie w sklepach specjalizujących się w sprzedaży zdrowej żywności można kupić mąkę z nasion amarantusa. Świetnym rozwiązaniem będzie zastosowanie jej do domowych wypieków. Nie wszyscy wiedzą, że obecnie możliwe jest zaopatrzenie się w pieczywo z amarantusem czy płatki amarantusowe. Z roku na rok coraz większym zainteresowaniem cieszy się amarantus ekspandowany. Jest bardzo podobny do ryżu preparowanego. Można dodać go do zup mlecznych, deserów czy jogurtów. Jest nie tylko lekkostrawny, ale również nie powoduje żadnych uczuleń.